Radiologinen diagnostiikka ja tutkimusindikaatiot.
Radiologisen diagnostiikan merkityksen ymmärtäminen tautien määrityksessä ja hoidossa.
Radiologisen diagnostiikan kustannushyötysuhde.
Saada yleiskäsitys radiologisten toimenpiteiden käytöstä.
Kuvantamismenetelmien periaatteet (röntgenkuvaus, tietokonetomografia, ultraäänitutkimus, magneettitutkimus, isotooppitutkimus). Kuvantamisen asema palvelujärjestelmässä.
Thorax-kuvan ja luuston röntgendiagnostiikkaa.
Kuvantamisen yleisimmät päivystystutkimukset.
Kuvantamistutkimuksien indikaatiot, hyödyt, haitat ja rajoitukset.
Yleislääkärin mahdollisuudet ja rajoitukset kuvantamistutkimuksien tulkinnassa.
Kuvantamismenetelmien käytön eettiset ja lainsäädännölliset periaatteet.
Opiskelijan tulee hallita yleisten kuvantamisen päivystystutkimusten indikaatiot ja osata omatoimista yleislääkäritasoisten röntgentutkimusten tulkintaa.
- Teacher
Blanco SequeirosRoberto
Natiivikuvia päivystävälle lääkärille
Tampereella osana MEDigi-projektia toteutettu vapaavalintainen verkkokurssi, jolla pyritään syventämään päivystysnatiivikuvien osaamista. Kurssin pääpaino on yleisissä löydöksissä: tyypillisimmissä murtumissa ja thoraxin röntgenin osalta pneumonioissa, sydämen vajaatoiminnassa jne. eikä kurssin tavoitteena ole sisältää kokoelmaa harvinaisimmista postimerkkidiagnooseista. Kurssi EI sisällä kaikkia mahdollisia löydöksiä thoraxista ja nivelistä, vaan sen tärkein tavoite on kasvattaa rutiinia yleisten löydösten tunnistamisessa, ja mahdollistaa natiivikuvarutiinin kehittäminen turvallisessa ympäristössä. Koska päivystäessä merkittävä osa natiivikuvista on normaaleja/ennallaan vertailukuvaan nähden, kurssin harjoituskuvat sisältävät myös normaalilöydöksiä. Usein on huomattavasti helpompi tunnistaa poikkeavuus kuin todeta kuva normaaliksi, joten kurssin tavoitteena on tuoda myös varmuutta normaalin tunnistamiseen. Huolimatta mukana olevista normaaleista/ennallaan vertailukuvaan nähden olevista kuvista materiaaleissa korostuvat poikkeavat löydökset. Tämä kannattaa pitää mielessä terveyskeskuksessa päivystäessä, sillä siellä poikkeavia löydöksiä on suhteessa vähemmän.
Materiaali sisältää aikuisten päivytysnatiivikuvia. Lasten rtg-kuvat ja ei-päivystykselliset kuvat (esim. reumanatiivien tulkinta) jouduttiin rajaamaan kurssin ulkopuolelle, jotta kurssin laajuus pysyi toteutettavissa olevissa rajoissa.
Kurssi koostuu kymmenestä itseopiskelumateriaalista (+johdatus röntgenkuvaan), joissa käydään läpi kuvausprojektiot, kuhunkin projektioon liittyvä anatomia sekä tyypillisiä löydöksiä. Itseopiskelumateriaalin läpikäymisen jälkeen suoritetaan kutakin itseopiskelumateriaalia vastaava harjoitus, joissa kustakin aihealueesta näytetään 20-60 kuvaa, joista esitettyihin monivalintakysymyksiin vastataan. Moodle rekisteröi suoritukset automaattisesti.
Harjoitustehtäviä suorittaessasi kiinnitä huomiota tehtävissä annettuihin lähetteisiin. Minkälaiset lähetteet sinusta helpottavat kuvien katsomista ja auttavat löytämään poikkeavuudet? Minkälaiset lähetteet taas eivät auta yhtään tai jopa pahimmillaan haittaavat kuvan tulkintaa? Pyri ottamaan huomaamiasi hyviä asioita mukaan työhösi, saat parempia lausuntoja ja vastaukset kysymyksiisi, kun teet hyviä lähetteitä (koska radiologi tietää mihin kysymykseen odotat hänen vastaavan).
(Tentti koostuu 50 natiivikuvasta ja niihin liittyvistä monivalintakysymyksistä. Kaikki tentissä olevat kuvat ovat samoja, mitä harjoitusosioissa on käyty läpi, joten harjoitusosioiden huolellinen läpikäyminen valmistaa tenttiin).
Kurssia suositellaan ensisijaisesti 4.-6. vuosikurssin opiskelijoille, jotka ovat menossa ensimmäistä kertaa työskentelemään lääkärinä tai jotka ovat jo töissä olleet. Kurssin suorittamista ei kuitenkaan ole rajattu vuosikurssin perustella, joten myös 1.-3. vuosikursseilla kurssin voi suorittaa, jos on esimerkiksi menossa suorittamaan amanuenssuuria radiologialle. Kuitenkin on oppimisen kannalta edullista, että löydöksiin liittyvä patofysiologia ja sairauksien/traumojen hoito olisi jo kliinisellä kurssilla käytynä, sillä katsottavien kuvien määrän maksimoimiseksi tämä kurssi painottuu löydösten havaitsemiseen ja normaalin tunnistamiseen, eivätkä vammamekanismit ja hoito sisälly tämän kurssin oppimistavoitteisiin.
Parhaan katselukokemuksen saamiseksi liitä läppärisi esim. isoon televisioon tai korkean resoluution erilliseen näyttöön. Tarvittaessa säädä kuvien koko ruudullesi sopivaksi ctrl ja +/- tai ctrl+hiiren rulla.
Kurssi on toteutettu osana MEDigi-projektia. MEDigin tietoluvan mukaisesti esimerkkitapausten ikää on muutettu ja yksilöiviä tapahtumatietoja on muutettu tai poistettu. Potilaita ei saa pyrkiä millään tavalla tunnistamaan. Mikäli muutetuista tiedoista huolimatta opiskelija epäilee tunnistavansa henkilön, ei tähän saa ottaa yhteyttä eikä levittää eteenpäin tietoa epäillystä tunnistamisesta. Jos koet, että henkilö on tunnistettavissa, ilmoita tästä kurssin vastuuhenkilöille. Kurssin materiaaleja ei saa tallentaa omalle koneelle tai jakaa eteenpäin.
Suuri kiitos Jukka Lehtiniemelle materiaalien valokuvien ottamisesta, röntgenhoitaja Emmi Nylanderille projektioiden asettelusta ja ohjeistuksesta sekä LK Miikka Höyhtyälle ja Samuli Losoille toimimisesta malleina rtg-projektioita selventävissä valokuvissa. Kiitos Tommi Kiekaralle ideoista, kommenteista ja materiaalien tarkastuksesta, sekä ortopedian kl. opettaja (Tre) Heidi Lehtokankaalle, neurokirurgian prof. Juhana Frösenille (Tre) sekä anestesia evl Jukka Suutalalle (Hki) kliinikkonäkökulmista, sekä kaikille muille valmistuneille lääkäreille ja kandidaateille, jotka ystävällisesti tarjosivat näkemyksiään ja kommenttejaan kurssista.
-Olli Lainiala
- Teacher
IivanainenMarkku
- Radiologinen diagnostiikka ja tutkimusindikaatiot.
- Radiologisen diagnostiikan merkityksen ymmärtäminen tautien määrityksessä ja hoidossa.
- Radiologisen diagnostiikan kustannushyötysuhde.
- Saada yleiskäsitys radiologisten toimenpiteiden käytöstä.
- Kuvantamismenetelmien periaatteet (röntgenkuvaus, tietokonetomografia, ultraäänitutkimus, magneettitutkimus, isotooppitutkimus).
- Kuvantamisen asema palvelujärjestelmässä.
- Thorax-kuvan ja luuston röntgendiagnostiikkaa.
- Kuvantamisen yleisimmät päivystystutkimukset.
- Kuvantamistutkimuksien indikaatiot, hyödyt, haitat ja rajoitukset.
- Yleislääkärin mahdollisuudet ja rajoitukset kuvantamistutkimuksien tulkinnassa.
- Kuvantamismenetelmien käytön eettiset ja lainsäädännölliset periaatteet.
- Opiskelijan tulee hallita yleisten kuvantamisen päivystystutkimusten indikaatiot ja osata omatoimista yleislääkäritasoisten röntgentutkimusten tulkintaa.
- Teacher
VerhoJanne
Radiologinen diagnostiikka ja tutkimusindikaatiot
Radiologisen diagnostiikan merkityksen ymmärtäminen tautien määrityksessä ja hoidossa
Radiologisen diagnostiikan kustannushyötysuhde
Kuvantamisen asema palvelujärjestelmässä
Kuvantamismenetelmien periaatteet (röntgenkuvaus, tietokonetomografia, ultraäänitutkimus, magneettitutkimus, isotooppitutkimus)
Thorax-kuvan ja luuston röntgendiagnostiikka
Kuvantamisen yleisimmät päivystystutkimukset
Kuvantamistutkimuksien indikaatiot, hyödyt, haitat ja rajoitukset
Yleislääkärin mahdollisuudet ja rajoitukset kuvantamistutkimuksien tulkinnassa
Kuvantamismenetelmien käytön eettiset ja lainsäädännölliset periaatteet
Opiskelijan tulee saada yleiskäsitys radiologisten toimenpiteiden käytöstä. Opiskelijan tulee hallita yleisten kuvantamisen päivystystutkimusten indikaatiot ja osata omatoimista yleislääkäritasoisten röntgentutkimusten tulkintaa.
https://www.helsinki.fi/fi/laaketieteellinen-tiedekunta/opiskelu-ja-opetus/valmistuvan-laakarin-osaamistavoitteet
- Teacher
Blanco SequeirosRoberto