Kurssilla perehdytään suunniteltua vanhentamista ja media-arkeologiaa koskevaan tutkimukseen. Suunniteltu vanhentaminen on tuotteen tai palvelun käytön tahallista rajoittamista esimerkiksi siten, että tuote kuluu, hajoaa tai vanhenee kuluttajan mielessä ennenaikaisesti. Suunniteltu vanhentaminen luo jatkuvaa kulutusta, mutta on haitallista niin kuluttajalle kuin ympäristöllekin. Media-arkeologia puolestaan keskittyy menneeseen, outoon ja unohdettuun mediaan ymmärtääkseen nykypäivän mediaa. Se tutkii päättyneitä polkuja ja median zombie-elämää: vanha "kuollut" media voi elää rinnakkain uuden median kanssa uudella tavalla. Suunniteltu vanhentaminen ja media-arkeologia linkittyvät toisiinsa: vanhentamisen vaikutuksesta laitteet ja teknologiat vanhenevat nopeasti, jolloin media-arkeologinen aines kasvaa. Opiskelijat tarkastelevat suunnitellun vanhentamisen ja media-arkeologian välistä suhdetta laatimalla tapaustutkimuksen, joka esitellään minikonferenssissa.