Kurssilla perehdytään suunniteltua vanhentamista ja media-arkeologiaa
koskevaan tutkimukseen. Suunniteltu vanhentaminen on tuotteen tai
palvelun käytön tahallista rajoittamista esimerkiksi siten, että tuote
kuluu, hajoaa tai vanhenee kuluttajan mielessä ennenaikaisesti.
Suunniteltu vanhentaminen luo jatkuvaa kulutusta, mutta on haitallista
niin kuluttajalle kuin ympäristöllekin. Media-arkeologia puolestaan
keskittyy menneeseen, outoon ja unohdettuun mediaan ymmärtääkseen
nykypäivän mediaa. Se tutkii päättyneitä polkuja ja median
zombie-elämää: vanha "kuollut" media voi elää rinnakkain uuden median
kanssa uudella tavalla. Suunniteltu vanhentaminen ja media-arkeologia
linkittyvät toisiinsa: vanhentamisen vaikutuksesta laitteet ja
teknologiat vanhenevat nopeasti, jolloin media-arkeologinen aines
kasvaa. Opiskelijat tarkastelevat suunnitellun vanhentamisen ja
media-arkeologian välistä suhdetta laatimalla tapaustutkimuksen, joka
esitellään minikonferenssissa.
- Teacher: Lilli Sihvonen