Tavoitteet

Opiskelija hallitsee hankittujen häiriöiden logopedisen kuntoutuksen perusteet seuraavin tavoittein:
* Opiskelija ymmärtää logopedisen kuntoutuksen laaja-alaisuuden ja logopedisten häiriöiden ennaltaehkäisyn merkityksen.
* Opiskelija osaa käyttää arvioinnissa kerättyä tietoa logopedisen kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
* Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tavoitteita esimerkiksi ICF-kehyksen, asiakkaan ja hänen lähiympäristönsä sekä puheterapeuttisen kuntoutuksen moninaisten muotojen kannalta (esim. ohjaus, yksilökuntoutus, ryhmäkuntoutus, yhteisöllinen kuntoutus).
* Opiskelija osaa kuvata logopedista kuntoutusta hyödyntäen erilaisia lähestymistapoja, teorioita, kuntoutussuosituksia ja kliinisiä käytäntöjä sekä ajantasaista tieteellistä näyttöä.
* Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti kuntoutusmuotoja (esim. ohjaus, yksilökuntoutus, ryhmäkuntoutus, yhteisöpohjainen kuntoutus) ja yksittäisiä kuntoutusmenetelmiä sekä niiden soveltamismahdollisuuksia.
* Opiskelija osaa luoda ja perustella yksilöllisen logopedisen kuntoutussuunnitelman ajantasaista tieteellistä tietoa hyödyntämällä huomioiden asiakkaan (ja hänen ympäristönsä) tarpeen ja toimintakyvyn.

Yllä olevat kurssin osaamistavoitteet liittyvät erityisesti seuraaviin Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteiden ydinosaamisalueisiin: 1. Tiedollinen perusta, tietojenkäsittely ja kriittinen ajattelu; 2. Tutkimus ja alan seuraaminen; 4. Vuorovaikutus- ja viestintätaidot: 5. Puheterapeuttisen kuntoutuksen suunnittelu, toteutus ja seuranta; 7. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus.
  • Opettaja
    Tanja Makkonen