Tavoitteet

Opiskelija hallitsee tutkimuksen teon eri vaiheet (tutkimusaiheen, aineiston ja metodin valinta, tiedonhankinta, lähteiden käyttö, analyysi ja tulkinta sekä tieteellisen kirjoittamisen perusteet). Hän on harjoitellut niiden soveltamista kirjoittamalla kandidaatintutkielman. Hän on harjaantunut tieteelliseen keskusteluun, seminaarityöskentelyyn ja toisen tutkielman kriittiseen analysointiin / opponointiin. Opiskelija oppii aikatauluttamaan aktiivisesti omaa työskentelyään voidakseen noudattaa annettuja palautuspäivämääriä. Hän sitoutuu toteuttamaan pitkäjänteisen projektin, joka kehittää päätöksenkykytaitoa, ongelmanratkaisutaitoja ja analyyttisyyttä. Hän osaa lukea ja kriittisesti arvioida tekstiä ja sen hyödynnettävyyttä akateemisena lähteenä sekä oppii arvioimaan lähteiden relevanssia suhteessa omaan näkökulmaansa. Opiskelija tuntee oppiaineen kirjoituskäytännöt ja oppii tieteellisen kirjoittamisen periaatteet ja työvaiheet oman tekstinsä työstämisen kautta. Hän oppii näkemään kirjoittamisen prosessina ja suunnittelemaan ja muokkaamaan omia tekstejään. Hän harjaantuu palautteen antamiseen, vastaanottamiseen ja hyödyntämiseen. Lisäksi opiskelija osaa pitää tieteellisen esitelmän omasta tutkimusaiheestaan ranskaksi ja/tai suomeksi ja vastata hänelle aiheesta esitettyihin kysymyksiin. Opiskelija oppii viitteidenhallintaohjelman (esim. Zotero) käytön kirjaston tiedonhakukoulutuksessa. Hän osaa käyttää esitysteknisiä työvälineitä (esim. Power Point, Prezi) suullisen esityksen tukena. Hän tuntee excelin perusteet (tietojen lisääminen, muokkaaminen, suodattaminen) ja tutustuu muistiinpanojen tekemistä helpottaviin sovelluksiin (Evernote, Xmind). Hän hallitsee tekstinkäsittelyn perusteet ja osaa käyttää valmiiksi aseteltuja tiedostopohjia (template).
  • Opettaja
    Christophe Leblay