Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan:
* Opiskelija tuntee kehityksellisten häiriöiden kuntoutuksen perusteet
* Opiskelija osaa hyödyntää ajantasaista tieteellistä näyttöä, hoitosuosituksia sekä yleisesti hyväksyttyjä ja perusteltuja kliinisiä käytäntöjä kuntoutustyössä
* Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti kuntoutusmenetelmiä ja niiden soveltamismahdollisuuksia.
* Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tavoitteita esimerkiksi ICF-viitekehyksen, asiakkaan ja hänen lähiympäristönsä sekä puheterapeuttisen kuntoutuksen moninaisten muotojen kannalta (esim. ohjaus, yksilökuntoutus, ryhmäkuntoutus, yhteisöllinen kuntoutus).
* Opiskelija osaa laatia yksilöllisen kuntoutussuunnitelman huomioiden asiakkaan (ja hänen ympäristönsä) tarpeen ja toimintakyvyn.
* Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan erityispiirteet vuorovaikutuksessa ja tukea asiakasta tasavertaiseen kommunikointiin sekä hyödyntää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja.
Yllä olevat kurssin osaamistavoitteet liittyvät erityisesti seuraaviin Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteiden ydinosaamisalueisiin: 1. Tiedollinen perusta; 2. Tutkimus ja alan kehittäminen; 4. Vuorovaikutus- ja viestintätaidot; 6. Puheterapeuttisen kuntoutuksen suunnittelu, toteutus ja seuranta sekä 7. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
[Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteet](https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2022-01/LTDK_logopedia_valmistuvan_puheterapeutin_osaamistavoitteet_fi.pdf).
Lisäksi: Opintojakson jälkeen opiskelija hahmottaa laadukkaan logopedisen kuntoutuksen merkityksen kestävän kehityksen vaatimukset täyttävän tasa-arvoisemman yhteiskunnan luomisessa.
Opintojakson suoritettuaan:
* Opiskelija tuntee kehityksellisten häiriöiden kuntoutuksen perusteet
* Opiskelija osaa hyödyntää ajantasaista tieteellistä näyttöä, hoitosuosituksia sekä yleisesti hyväksyttyjä ja perusteltuja kliinisiä käytäntöjä kuntoutustyössä
* Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti kuntoutusmenetelmiä ja niiden soveltamismahdollisuuksia.
* Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tavoitteita esimerkiksi ICF-viitekehyksen, asiakkaan ja hänen lähiympäristönsä sekä puheterapeuttisen kuntoutuksen moninaisten muotojen kannalta (esim. ohjaus, yksilökuntoutus, ryhmäkuntoutus, yhteisöllinen kuntoutus).
* Opiskelija osaa laatia yksilöllisen kuntoutussuunnitelman huomioiden asiakkaan (ja hänen ympäristönsä) tarpeen ja toimintakyvyn.
* Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan erityispiirteet vuorovaikutuksessa ja tukea asiakasta tasavertaiseen kommunikointiin sekä hyödyntää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja.
Yllä olevat kurssin osaamistavoitteet liittyvät erityisesti seuraaviin Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteiden ydinosaamisalueisiin: 1. Tiedollinen perusta; 2. Tutkimus ja alan kehittäminen; 4. Vuorovaikutus- ja viestintätaidot; 6. Puheterapeuttisen kuntoutuksen suunnittelu, toteutus ja seuranta sekä 7. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
[Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteet](https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2022-01/LTDK_logopedia_valmistuvan_puheterapeutin_osaamistavoitteet_fi.pdf).
Lisäksi: Opintojakson jälkeen opiskelija hahmottaa laadukkaan logopedisen kuntoutuksen merkityksen kestävän kehityksen vaatimukset täyttävän tasa-arvoisemman yhteiskunnan luomisessa.
- Opettaja
Maija Vänninen