Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on omaksunut kulttuuriseen ja taloudelliseen kestävyyteen liittyviä näkökulmia kielten kannalta. Hän osaa kuvata saksan kielen asemaa ja sen muutoksia eri aloilla Suomessa ja on perehtynyt suomen ja saksan kielen puhujien välisiin kohtaamisiin ja kontakteihin historiassa ja nykyajassa. Hän on omaksunut käsitteellisiä työkaluja kuvata monikielisyyttä ja monikulttuurisuutta eri näkökulmista ja ymmärtää kielen ja kielten merkityksen inhimillisen toiminnan kaikilla aloilla. Opiskelija on herkistynyt havainnoimaan ympäristöään kielen ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Opiskelija harjaantuu tekemään luentomuistiinpanoja ja laatimaan luentopäiväkirjan.
Hän kehittää valmiuksiaan lukea tieteellisiä tekstejä, yhdistellä tietoa eri lähteistä ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimusraportin rajatusta aiheesta. Hänellä on valmiuksia kerätä tutkimusaineistoa, järjestellä sitä ja luokitella sitä. Opiskelija harjaantuu ryhmätyötaidoissa. Hän hallitsee tiimityöskentelyn periaatteet yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija harjaantuu raportoimaan johdonmukaisesti (suullisesti ja kirjallisesti) toteuttamastaan projektista.

Nach der Absolvierung des Kurses haben die Studierenden sich sprachlich wichtige Aspekte der kulturellen und wirtschaftlichen Nachhaltigkeit angeeignet. Sie haben einen Überblick über die Stellung der deutschen Sprache in Finnland und deren Wandel auf verschiedenen Bereichen sowie einen Einblick in die sprachlichen Kontakte und Begegnungen in Vergangenheit wie Gegenwart zwischen Finnen und Deutschen erhalten. Des weiteren erfolgt die Aneignung von Begrifflichkeit zur Beschreibung von Mehrsprachigkeit und Multikulturalität aus verschiedenen Blickwinkeln sowie zur Herausbildung von Verständnis für die Sprache und die Bedeutung von Sprache in allen Bereichen des menschlichen Handelns. Die Studierenden sind sensibilisiert für die Wahrnehmung ihrer Umgebung aus der Perspektive von Sprache und Interaktion.

Die Studierenden üben sich im Anfertigen von Mitschriften und Lerntagebuch. Sie entwickeln Kompetenzen zur Lektüre von wissenschaftlicher Literatur, zum Umgang mit Wissen aus unterschiedlichen Quellen sowie zum Anfertigen eines kurzen Forschungsberichtes über ein abgegrenztes Thema. Sie sind bereit, Forschungsmaterial zu sammeln, zu ordnen und zu klassifizieren.
Die Studierenden üben sich in der Arbeitsform der Gruppenarbeit. Sie beherrschten das Prinzip der Teamarbeit, das Erreichen eines gemeinsamen Ergebnisses.
Die Studierenden üben ein dem zu präsentierenden Projekt angemessenes Berichten (mündlich und schriftlich).