Tavoitteet
Kurssin käytyään opiskelijat
* tuntevat kielen omaksumiseen ja -prosessointiin liittyviä teoreettisia viitekehyksiä
* tuntevat hypoteeseja sosiaalisen, sensorisen, motorisen, ja kognitiivisen taitojen sekä ympäristötekijöiden suhteesta kielellisiin taitoihin, ja muutamia näitä hypoteeseja testanneita empiirisiä tutkimuksia
Teorioiden ja tutkimustaustan tunteminen antaa valmiudet logopedian arviointi- ja kuntoutusmenetelmien opiskelulle. Yllä olevat kurssin osaamistavoitteet liittyvät erityisesti Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteiden ydinosaamisalueista seuraaviin: 1. Tiedollinen perusta, tietojenkäsittely ja kriittinen ajattelu, 2. Tutkimus ja alan kehittäminen, 8. Asiantuntijuus ja oman ammattitaidon ylläpito. [Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteet](https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2022-01/LTDK_logopedia_valmistuvan_puheterapeutin_osaamistavoitteet_fi.pdf).
Kurssin käytyään opiskelijat
* tuntevat kielen omaksumiseen ja -prosessointiin liittyviä teoreettisia viitekehyksiä
* tuntevat hypoteeseja sosiaalisen, sensorisen, motorisen, ja kognitiivisen taitojen sekä ympäristötekijöiden suhteesta kielellisiin taitoihin, ja muutamia näitä hypoteeseja testanneita empiirisiä tutkimuksia
Teorioiden ja tutkimustaustan tunteminen antaa valmiudet logopedian arviointi- ja kuntoutusmenetelmien opiskelulle. Yllä olevat kurssin osaamistavoitteet liittyvät erityisesti Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteiden ydinosaamisalueista seuraaviin: 1. Tiedollinen perusta, tietojenkäsittely ja kriittinen ajattelu, 2. Tutkimus ja alan kehittäminen, 8. Asiantuntijuus ja oman ammattitaidon ylläpito. [Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteet](https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2022-01/LTDK_logopedia_valmistuvan_puheterapeutin_osaamistavoitteet_fi.pdf).
- Opettaja
Elina Mainela-Arnold