Tavoitteet
Opiskelija
• tietää varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet, varhaiskasvatuksessa käytettävät keskeiset työ- ja toimintatavat ja varhaiskasvatuksen pedagogiset periaatteet
• ymmärtää varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisen pedagogisen viitekehyksen ja osaa johtaa, suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa niin yksilö-, pienryhmä ja kokoryhmän tasoilla
• ymmärtää pedagogisen suunnittelun laadukkaan toiminnan ja oppimisympäristön lähtökohtana
• syventää lapsituntemustaan kyeten tarkastelemaan oppimis- ja vuorovaikutustilanteita, lapsen, oman toimintansa että monialaisen tiimissä tapahtuvan yhteistyön näkökulmista
• tietää keskeiset leikin teoriat ja ymmärtää leikin merkityksen lapsen kehityksessä, oppimisessa ja lasten keskinäisessä vuorovaikutuksessa
• osaa leikin pedagogisen suunnittelun, monipuolisen ohjauksen yksilö-, pienryhmä ja kokoryhmän tasolla, leikin arvioinnin havainnoinnin pohjalta sekä lapsen leikin tukemisen
• kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa oman ammatillisen kasvun välineenä
Opiskelija
• tietää varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet, varhaiskasvatuksessa käytettävät keskeiset työ- ja toimintatavat ja varhaiskasvatuksen pedagogiset periaatteet
• ymmärtää varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisen pedagogisen viitekehyksen ja osaa johtaa, suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa niin yksilö-, pienryhmä ja kokoryhmän tasoilla
• ymmärtää pedagogisen suunnittelun laadukkaan toiminnan ja oppimisympäristön lähtökohtana
• syventää lapsituntemustaan kyeten tarkastelemaan oppimis- ja vuorovaikutustilanteita, lapsen, oman toimintansa että monialaisen tiimissä tapahtuvan yhteistyön näkökulmista
• tietää keskeiset leikin teoriat ja ymmärtää leikin merkityksen lapsen kehityksessä, oppimisessa ja lasten keskinäisessä vuorovaikutuksessa
• osaa leikin pedagogisen suunnittelun, monipuolisen ohjauksen yksilö-, pienryhmä ja kokoryhmän tasolla, leikin arvioinnin havainnoinnin pohjalta sekä lapsen leikin tukemisen
• kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa oman ammatillisen kasvun välineenä
- Opettaja
Leif Rosqvist