Tavoitteet
- Opiskelija osaa tarkastella oman osaamisensa ja voimavarojensa rajoja ammattiroolissa.
- Opiskelija ymmärtää palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkityksen osana ammatillista kasvua.
- Opiskelija osaa tarkastella vuorovaikutustaitoja ja niiden rakentavaa, kunnioittavaa ja yhteistyötä vahvistavaa käyttöä ammattiroolissa.
- Opiskelija osaa tarkastella asiakkaan toimintakykyä.
- Opiskelija ymmärtää kliinisen jakson suunnittelun merkityksen huomioiden asiakkaan tarpeet ja kliinisen jakson puitteet.
- Opiskelija osaa tarkastella kerättyä tietoa objektiivisesti ja kriittisesti ja ymmärtää tästä tehtyjä johtopäätöksiä.
- Opiskelija ymmärtää tiedonhaun merkityksen asiakastyössä.
Yllä olevat kurssin osaamistavoitteet liittyvät erityisesti Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteiden ydinosaamisalueista seuraaviin: 3. Eettisyys ja lainsäädäntö, 4. Vuorovaikutus- ja viestintätaidot, 5. Arviointi, kliinisen tiedon kokoaminen ja niistä tehtävät johtopäätökset, 6. Puheterapeuttisen kuntoutuksen suunnittelu, toteutus ja seuranta, 7. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus, 8. Asiantuntijuus ja oman ammattitaidon ylläpito ja 9. Oman työn johtaminen. [Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteet](https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2022-01/LTDK_logopedia_valmistuvan_puheterapeutin_osaamistavoitteet_fi.pdf).
Lisäksi:
Kestävään kehitykseen ja yrittäjyyteen liittyvät osaamistavoitteet:
- Opiskelija osaa tarkastella asiakkaiden osallistumismahdollisuuksia (esteettömyys) ja itsenäistä selviytymistä edistäviä tekijöitä.
- Opiskelija ymmärtää ennaltaehkäisevän puheterapian merkityksen.
- Opiskelija ymmärtää, että kliinisen asiakastyöskentelyn taidot sisältävät myös yrittäjyyteen liittyviä taitoja.
- Opiskelija osaa tarkastella oman osaamisensa ja voimavarojensa rajoja ammattiroolissa.
- Opiskelija ymmärtää palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkityksen osana ammatillista kasvua.
- Opiskelija osaa tarkastella vuorovaikutustaitoja ja niiden rakentavaa, kunnioittavaa ja yhteistyötä vahvistavaa käyttöä ammattiroolissa.
- Opiskelija osaa tarkastella asiakkaan toimintakykyä.
- Opiskelija ymmärtää kliinisen jakson suunnittelun merkityksen huomioiden asiakkaan tarpeet ja kliinisen jakson puitteet.
- Opiskelija osaa tarkastella kerättyä tietoa objektiivisesti ja kriittisesti ja ymmärtää tästä tehtyjä johtopäätöksiä.
- Opiskelija ymmärtää tiedonhaun merkityksen asiakastyössä.
Yllä olevat kurssin osaamistavoitteet liittyvät erityisesti Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteiden ydinosaamisalueista seuraaviin: 3. Eettisyys ja lainsäädäntö, 4. Vuorovaikutus- ja viestintätaidot, 5. Arviointi, kliinisen tiedon kokoaminen ja niistä tehtävät johtopäätökset, 6. Puheterapeuttisen kuntoutuksen suunnittelu, toteutus ja seuranta, 7. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus, 8. Asiantuntijuus ja oman ammattitaidon ylläpito ja 9. Oman työn johtaminen. [Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteet](https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2022-01/LTDK_logopedia_valmistuvan_puheterapeutin_osaamistavoitteet_fi.pdf).
Lisäksi:
Kestävään kehitykseen ja yrittäjyyteen liittyvät osaamistavoitteet:
- Opiskelija osaa tarkastella asiakkaiden osallistumismahdollisuuksia (esteettömyys) ja itsenäistä selviytymistä edistäviä tekijöitä.
- Opiskelija ymmärtää ennaltaehkäisevän puheterapian merkityksen.
- Opiskelija ymmärtää, että kliinisen asiakastyöskentelyn taidot sisältävät myös yrittäjyyteen liittyviä taitoja.
- Teacher: Niina Aho
- Teacher: Anni-Liina Foudila
- Teacher: Anni Huovinen-Rautiainen
- Teacher: Pia Lindevall
- Teacher: Sanni Männistö
- Teacher: Marjaana Raukola-Lindblom
- Teacher: Maija Vänninen
- Teacher: Aura Yli-Savola
- Peppi-Teacher: Ida Luotonen