Kurssin lähtökohtana on ajatus lukemisen ja kirjoittamisen vuorovaikutuksesta. Tämä tarkoittaa mm. sitä että kurssilla annettavat kaunokirjalliset kirjoitustehtävät liittyvät kurssilla käsiteltäviin runoihin tai runoteoksiin. 

Kurssin aikana tutustutaan tarkemmin kuuteen runokokoelmaan ja niiden konteksteihin sekä tehdään näihin teoksiin / konteksteihin liittyviä tai niistä ponnistavia kaunokirjallisia harjoituksia.  Kurssikerroille luetaan myös artikkeleita ja muuta materiaalia, joka antaa kontekstia käsiteltäville teoksille. Luentojen lisäksi sisältöjä opiskellaan myös taustamateriaalista yhdessä keskustellen. Lähiopetuksessa varataan aikaa kirjoittamiselle. Kurssin suorittaminen edellyttää kuitenkin myös itsenäistä työskentelyä kotona. 

Olennainen osa kurssia on kaunokirjallisista teksteistä ja kirjoittamisen prosesseista saatava palaute ja vertaispalaute. Koska ryhmä on poikkeuksellisen iso opiskelusta ja palautteenannosta merkittävä osa tapahtuu pienryhmissä, ja palautteen ja kommentoitavien tekstien pituutta vaihdellaan. 

KURSSIKERRAT 

alla ainoastaan löyhät otsikot, kirjoitustehtävät, lukumateriaalit, pienryhmäjaot, yms yms päivittyvät kunkin kurssikerran omaan tiileen TAI sisältöpankkiin)

11.3. Kurssin esittely, aloitus: mitä runot sanovat runon kirjoittamisesta   

18.3.  50-luvun modernismi "hyvän runon" kriteeristön luojana 

Eeva-Liisa Manner: Tämä matka  (1956)

25.3. Kurkistus toiseen kotimaiseen  

Gunnar Björling: Auringonvihreä  (1933)

8.4. Kehollista runotyöskentelyä 

Pauliina Haasjoki: Nausikaa (2023)

15.4. Kokeellisuutta, materiaalisuutta, leikkiä (60-luku)

Väinö Kirstinä: Luonnollinen tanssi (1965) 

22.4.  Uudestaan kokeellisuutta, materiaalisuutta, leikkiä ja kieltä (2000-luvun alku)

Silja Järventausta: Patjalla meren yli (2006) 

29.4. Mistä fragmentissa on kyse?

Olli-Pekka Tennilä: Yksinkeltainen on kaksinkeltaista (2012) 

6.5. Viimeinen kerta. Kirjaston runohyllyllä oleskelun satoa eli kurssilaiset vinkkaavat toisilleen runoteoksia 

 (= omalle kirjoittamiselle hyödyllisen teoksen)

Osaamistavoiteet

Kurssin aikana opiskelija päivittää käsitystään runoudesta sekä itsestään runon kirjoittajana suhteessa kurssilla luettuihin runoteoksiin ja niiden konteksteihin. Lähtökohtana on ajatus lukemisesta kirjoittamisen perustana - hyvä kirjoittaja osaa suhteuttaa omaa tekemistään runouden kenttään ja traditioihin sekä näkee tällaisen yleisen runoustuntemuksen omassa tekstissään kehityssuuntia ja aihioita.  Kurssilla vahvistetaan ja opiskellaan sekä kirjoittavaa lukijuutta että lukevaa kirjoittajuutta.  Runoteoksia pyritään lukemaan kurssilla tekijän näkökulmasta, esimerkiksi kiinnittäen huomiota siihen miten runot rakentuvat ("poetiikka") ja miten ne vastaavat kysymykseen 'mitä on runous'. Saman asian kääntöpuoli on lukijan näkökulman vahvistuminen suhteessa kirjoittajan omiin teksteihin. 

Kurssin suorittaminen 

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, keskustelu, palautteen antaminen muille kurssilaisille, kirjoitusharjoitukset ja omaehtoinen kaunokirjallinen työskentely, runouden lukeminen ja taustakirjallisuuden lukeminen sekä oman kirjoittamisen reflektoiminen suhteessa luettuun ja keskusteltuun. 

Opiskelija syventyy kurssin aikana käsitellyistä runoteoksista tarkemmin vähintään kahteen ja prosessoi omaa kirjoittajuuttaan ja runokäsitystään noiden teosten kanssa. Lisäksi opiskelija tutustuu omalla ajallaan kirjaston runovalikoimaan tai muuhun runotarjontaan tavoitteenaan löytää runoteos, joka ruokkii omaa kirjoittajuutta. Nämä runolöydöt esitellään ryhmälle ja niistä kirjoitetaan myös lukupäiväkirjaan. 

Kurssin suorituksen kannalta olennainen on muistikirjatyyppinen laaja oppimispäiväkirja tai portfolio, joka palautetaan kurssisuorituksen yhteydessä opettajalle. Ajatuksena on että samalla opiskelija pääsee kokeilemaan ja kehittämään usein kaunokirjalliselle työskentelylle olennaista muistikirjatyöskentelyä. Tähän kansioon tai muistikirjaan tallentuvat opiskelijan kurssin aikana tekemät havainnot itsestään runon kirjoittajana sekä runoudesta yleensä - päiväkirjan tulee sisältää sekä kaunokirjallista että reflektoivaa ja analysoivaa sisältöä. Kaunokirjallisten tekstien tai tekstimateriaalin laatua ei kuitenkaan arvioida, olennaista on ajattelun, havainnoinnin ja oppimisen prosessi. Muistikirjaan tallennetaan tai liitetään myös kurssilla tehtävät harjoitukset sekä opiskelijan tarkempaan lukuun valitsemien kolmen runoteoksen (eli kaksi kurssin aikana luettua + oma runolöytö) analyysit tai lukupäiväkirjat niistä. Portfolion/muistikirjan muodon voi valita vapaasti, kuitenkin niin että päiväkirjaa ensisijaisesti kirjoitetaan. Kirjoituksen lisäksi muistikirja voi sisältää myös kuva tai videomateriaalia. Portfolio voi olla sähköinen, mielellään pdf-muotoinen tai sitten se voi olla esimerkiksi vanhanaikainen muistikirja tai fyysinen kansio.  Pituus vapaa mutta kohtuullinen, kuitenkin sellainen että päiväkirjaan kirjautuu aktiivinen työskentely koko kurssin ajan.

Lisäksi opiskelija palauttaa kurssin lopuksi moniosaisen runokokonaisuuden (5-10 runoa, max 10 liuskaa) tai näytteitä kirjoittamistaan runoista. Näistä runoista opiskelijat saavat opettajalta kirjallisen palautteen.  Kurssiarvosanassa ei kuitenkaan arvioida runojen "laatua", vaan opiskelijan oppimisprosessia kurssilla: miten hänen käsityksensä runoudesta on päivittynyt ja syventynyt kurssin aikana, miten hänen ymmärryksensä itsestään kirjoittajana on kehittynyt, miten kurssin aikana tapahtunut oppimisprosessi näkyy runoissa. 

RUNOTEOSLISTA JOSTA VALITAAN TARKEMMIN TUTKITTAVAKSI VÄHINTÄÄN KAKSI 

(lisään kurssikertoja varten teoksista poimittuja runoesimerkkejä kunkin kurssikerran "tiileen", vähintään kaksi kirjoista kuitenkin pitäisi lukea kurssin aikana kokonaan)

Eeva-Liisa Manner: Tämä matka (1956). 
Gunnar Björling: Auringonvihreä (1933, suom. Pauliina Haasjoki ja Peter Mickwitz 2015)  
Pauliina Haasjoki: Nausikaa (2023)  

Väinö Kirsinä: Luonnollinen tanssi (1965)  

Silja Järventausta: Patjalla meren yli (2006)   
Olli-Pekka Tennilä: Yksinkeltainen on kaksinkeltaista (2012)


Kurssin aikataulu

Ks. lähitapaamisten aikataulu yltä. Lopputöiden palautus pe 24.5. mennessä. 

Tehtävien palautus edellisen viikon torstaina. 

Kurssin arviointi

Asteikolla 0-5

Kurssin opettajan yhteystiedot

Henriikka Tavi p. 041-5360184 (myös whatsapp).