Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää testiteorian perusteet sekä ymmärtää, mitä ominaisuuksia toimivalta testiltä vaaditaan. Tämän pohjalta hän osaa arvioida logopedisen mittarien toimivuutta. Lisäksi opiskelija tuntee yhden yleisessä käytössä olevan logopedian mittarin ja osaa alustavasti käyttää sitä. Työelämävalmiuksien kannalta opiskelija oppii logopediassa käytettävien testimenetelmien pisteyttämistä, arviointia ja tulkintaa.
Yllä olevat kurssin osaamistavoitteet liittyvät Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteiden ydinosaamisalueisiin 1. Tiedollinen perusta, tietojenkäsittely ja kriittinen ajattelu, 2. Tutkimus ja alan kehittäminen, ja 5. Arviointi, kliinisen tiedon kokoaminen ja niistä tehtävät johtopäätökset. [Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteet](https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2022-01/LTDK_logopedia_valmistuvan_puheterapeutin_osaamistavoitteet_fi.pdf).
Opiskelija ymmärtää testiteorian perusteet sekä ymmärtää, mitä ominaisuuksia toimivalta testiltä vaaditaan. Tämän pohjalta hän osaa arvioida logopedisen mittarien toimivuutta. Lisäksi opiskelija tuntee yhden yleisessä käytössä olevan logopedian mittarin ja osaa alustavasti käyttää sitä. Työelämävalmiuksien kannalta opiskelija oppii logopediassa käytettävien testimenetelmien pisteyttämistä, arviointia ja tulkintaa.
Yllä olevat kurssin osaamistavoitteet liittyvät Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteiden ydinosaamisalueisiin 1. Tiedollinen perusta, tietojenkäsittely ja kriittinen ajattelu, 2. Tutkimus ja alan kehittäminen, ja 5. Arviointi, kliinisen tiedon kokoaminen ja niistä tehtävät johtopäätökset. [Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteet](https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2022-01/LTDK_logopedia_valmistuvan_puheterapeutin_osaamistavoitteet_fi.pdf).
- Opettaja
Henry Railo