Tavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen:
- Opiskelija ymmärtää vuorovaikutuksen, sosiaaliseen kommunikoinnin, puheen sujuvuuden, syömisen ja kuulon arvioinnin merkityksen kuntoutuksen lähtökohtana sekä tuntee näiden kuntoutuksen perusteet
- Opiskelija tuntee vuorovaikutuksen, sosiaalisen kommunikaation, puheen sujuvuuden, syömisen ja kuulon arviointiin käytettävissä olevia tiedonkeruu- ja arviointimenetelmiä (havainnointi, haastattelu, testimuotoinen arviointi)
- Opiskelija ymmärtää, mitä tietoa eri arviointimenetelmillä ja eri viitekehyksiä hyödyntäen voidaan saada asiakkaan toimintakyvyn eri osa-alueista
- Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti vuorovaikutuksen, sosiaalisen kommunikaation, puheen sujuvuuden, syömisen ja kuulon kuntoutusmenetelmiä ja niiden soveltamismahdollisuuksia.
- Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan erityispiirteet vuorovaikutuksessa ja tukea asiakasta tasavertaiseen kommunikointiin sekä hyödyntää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja.
- Opiskelija ymmärtää, että logopediset arviointi- ja kuntoutuskäytännöt muuttuvat ja niitä tulee kehittää osana muuta terveydenhuoltoa.
- Opiskelija ymmärtää yhteistyön merkityksen ammatillisen tiedon jakamisessa ja käyttämisessä.
Yllä olevat kurssin osaamistavoitteet liittyvät erityisesti seuraaviin Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteiden ydinosaamisalueisiin: 1. Tiedollinen perusta, 2. Tutkimus ja alan kehittäminen, 4. Vuorovaikutus- ja viestintätaidot 5. Arviointi, kliinisen tiedon kokoaminen ja niistä tehtävät johtopäätökset, 6. Puheterapeuttisen kuntoutuksen suunnittelu, toteutus ja seuranta sekä 7. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus. (https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2022-01/LTDK_logopedia_valmistuvan_puheterapeutin_osaamistavoitteet_fi.pdf).
Lisäksi: Opintojakson jälkeen opiskelija hahmottaa laadukkaan logopedisen kuntoutuksen merkityksen kestävän kehityksen vaatimukset täyttävän tasa-arvoisemman yhteiskunnan luomisessa.
Opintojakson suorittamisen jälkeen:
- Opiskelija ymmärtää vuorovaikutuksen, sosiaaliseen kommunikoinnin, puheen sujuvuuden, syömisen ja kuulon arvioinnin merkityksen kuntoutuksen lähtökohtana sekä tuntee näiden kuntoutuksen perusteet
- Opiskelija tuntee vuorovaikutuksen, sosiaalisen kommunikaation, puheen sujuvuuden, syömisen ja kuulon arviointiin käytettävissä olevia tiedonkeruu- ja arviointimenetelmiä (havainnointi, haastattelu, testimuotoinen arviointi)
- Opiskelija ymmärtää, mitä tietoa eri arviointimenetelmillä ja eri viitekehyksiä hyödyntäen voidaan saada asiakkaan toimintakyvyn eri osa-alueista
- Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti vuorovaikutuksen, sosiaalisen kommunikaation, puheen sujuvuuden, syömisen ja kuulon kuntoutusmenetelmiä ja niiden soveltamismahdollisuuksia.
- Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan erityispiirteet vuorovaikutuksessa ja tukea asiakasta tasavertaiseen kommunikointiin sekä hyödyntää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja.
- Opiskelija ymmärtää, että logopediset arviointi- ja kuntoutuskäytännöt muuttuvat ja niitä tulee kehittää osana muuta terveydenhuoltoa.
- Opiskelija ymmärtää yhteistyön merkityksen ammatillisen tiedon jakamisessa ja käyttämisessä.
Yllä olevat kurssin osaamistavoitteet liittyvät erityisesti seuraaviin Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteiden ydinosaamisalueisiin: 1. Tiedollinen perusta, 2. Tutkimus ja alan kehittäminen, 4. Vuorovaikutus- ja viestintätaidot 5. Arviointi, kliinisen tiedon kokoaminen ja niistä tehtävät johtopäätökset, 6. Puheterapeuttisen kuntoutuksen suunnittelu, toteutus ja seuranta sekä 7. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus. (https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2022-01/LTDK_logopedia_valmistuvan_puheterapeutin_osaamistavoitteet_fi.pdf).
Lisäksi: Opintojakson jälkeen opiskelija hahmottaa laadukkaan logopedisen kuntoutuksen merkityksen kestävän kehityksen vaatimukset täyttävän tasa-arvoisemman yhteiskunnan luomisessa.
- Opettaja
Maija Vänninen