Tavoitteet

a. historia
Opiskelija
- osaa, tuntee ja kykenee kuvailemaan perusopetuksen opetussuunnitelmaan kirjatut alakoulun historian opetuksen tavoitteet
- hahmottaa historiallisen ja yhteiskunnallisen tiedon erityispiirteet ja oppiaineen aseman suhteessa muihin opetettaviin aineisiin ja pystyy kuvailemaan tavoitteellisen historian opetuksen tärkeimmät työmuodot.
- osaa suunnitella historian oppitunnin ja asettaa sille mielekkäät tavoitteet
- osaa erottaa Euroopan historian keskeisimmät epookit ja pystyy kuvailemaan niihin liittyviä murroksia ja jatkuvuuksia
Opiskelijalle rakentuu opintojakson aikana käsitys oppilaan toiminnallisuutta ja aktiivisuutta painottavasta historian didaktiikasta siten, että hän pystyy suunnittelemaan oppilaita aktivoivia historian oppitunteja.
b. yhteiskuntaoppi
Opiskelija
- osaa kuvailla perusopetuksen opetussuunnitelmaan kirjattuja alakoulun yhteiskuntaopin opetuksen tavoitteita
- pystyy kertomaan, mitä aktiivinen ja kriittisesti ajatteleva kansalaisuus merkitsee.
- ymmärtää yhteiskuntaopin didaktista ajattelua, osaa selittää sen lähtökohdat ja pystyy muodostamaan opetussuunnitelman mukaisia didaktisia ratkaisuja
- osaa selittää, millaiseen ajatteluun ja traditioon yhteiskuntaopin oppiaineen pohjautuu
- osaa arvioida ja eritellä erilaisia tapoja rakentaa osallistuvaa ja demokraattista toimintakulttuuria koulussa.
  • Opettaja
    Lauri Kemppinen