Tavoitteet

Opiskelija hallitsee hankittujen (kielellis-kognitiivisten, motoristen, kognitiivis-kommunikatiivisten sekä ääneen ja nielemiseen liittyvien) häiriöiden logopedisen arvioinnin perusteet seuraavin tavoittein:
*Opiskelija osaa kuvata, minkälaisia hankittuja häiriöitä logopedian asiantuntemusalueelle sisältyy ja pystyy perustelemaan arvioinnin merkityksen hankittujen häiriöiden kuntoutuksen lähtökohtana.
* Opiskelija tunnistaa hankittujen häiriöiden logopedisen arvioinnin kannalta olennaiset ilmiöt ja osaa ottaa huomioon ne arvioinnissa.
* Opiskelija osaa selittää ja perustella havainnoinnin, haastattelun ja muiden arviointimenetelmien merkityksen hankittujen häiriöiden arvioinnissa ja tuntee menetelmiin liittyviä taustateorioita, suuntauksia ja käytäntöjä.
* Opiskelija osaa kuvata ja vertailla eri arviointimenetelmien ja eri viitekehyksien tuomaa tietoa asiakkaan toimintakyvyn eri osa-alueista.
* Opiskelija osaa suunnitella ja perustella alustavan logopedisen arviointisuunnitelman ajantasaista
tieteellistä tietoa hyödyntämällä.
* Opiskelija tiedostaa, että logopediset arviointikäytännöt ja asiakaskunta muuttuvat ajan saatossa ja että kunkin puheterapeutin on pyrittävä edistämään näyttöön perustuva käytäntöjä
* Opiskelija pystyy toimimaan pienryhmässä ja hyödyntämään pienryhmätyöskentelyä oppimisessaan sekä ilmaisemaan itseään ja oppimaansa sekä suullisesti että kirjallisesti.

Yllä olevat kurssin osaamistavoitteet liittyvät erityisesti seuraaviin Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteiden ydinosaamisalueisiin: 1. Tiedollinen perusta, tietojenkäsittely ja kriittinen ajattelu; 2. Tutkimus ja alan kehittäminen; 4. Vuorovaikutus- ja viestintätaidot; 5. Arviointi, kliinisen tiedon kokoaminen ja niistä tehtävät johtopäätökset; 7. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus. [Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteet] (https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2022-01/LTDK_logopedia_valmistuvan_puheterapeutin_

Lisäksi: Opiskelija hahmottaa laadukkaan logopedisen arvioinnin merkityksen tasa-arvoisemman
yhteiskunnan luomisessa (kestävä kehitys).
  • Teacher
    Kati Renvall