Tavoitteet
Opiskelija
1. Tunnistaa ja osaa kuvailla tieteelliselle ajattelulle ominaisia piirteitä ja kykenee reflektoimaan niitä suhteessa omaan episteemiseen kehittymiseensä (sisältäen hyvän ajattelun esteiden tuntemisen)
2. Tutustuu demarkaatio-ongelman käsitteeseen ja kykenee kertomaan esimerkkien avulla, miten käsitys tieteellisestä tiedosta on muuttunut tieteenalojen kehittyessä
3. Kykenee kuvailemaan, miten tieteellisen tiedon tuottamisen periaatteet, tutkimustaidot- ja menetelmät liittyvät toisiinsa
4. Osaa kuvailla teorian (mallin) ja käytännön keskinäistä yhteyttä kasvatustieteessä vakiintuneiden paradigmojen näkökulmista.
5. Tuntee hyvän TENK:n määrittelemät ja yliopistojen hyväksymät hyvän tieteellisen käytännön kriteerit
6. Kykenee arvioimaan kasvatustieteille tyypillisiä tutkimuseettisiä kysymyksiä vallitsevien ohjeistusten valossa
Opiskelija
1. Tunnistaa ja osaa kuvailla tieteelliselle ajattelulle ominaisia piirteitä ja kykenee reflektoimaan niitä suhteessa omaan episteemiseen kehittymiseensä (sisältäen hyvän ajattelun esteiden tuntemisen)
2. Tutustuu demarkaatio-ongelman käsitteeseen ja kykenee kertomaan esimerkkien avulla, miten käsitys tieteellisestä tiedosta on muuttunut tieteenalojen kehittyessä
3. Kykenee kuvailemaan, miten tieteellisen tiedon tuottamisen periaatteet, tutkimustaidot- ja menetelmät liittyvät toisiinsa
4. Osaa kuvailla teorian (mallin) ja käytännön keskinäistä yhteyttä kasvatustieteessä vakiintuneiden paradigmojen näkökulmista.
5. Tuntee hyvän TENK:n määrittelemät ja yliopistojen hyväksymät hyvän tieteellisen käytännön kriteerit
6. Kykenee arvioimaan kasvatustieteille tyypillisiä tutkimuseettisiä kysymyksiä vallitsevien ohjeistusten valossa
- Teacher
Lauri Kemppinen