Tavoitteet

Opiskelija
1. Tunnistaa ja osaa kuvailla tieteelliselle ajattelulle ominaisia piirteitä ja kykenee reflektoimaan niitä suhteessa omaan episteemiseen kehittymiseensä (sisältäen hyvän ajattelun esteiden tuntemisen)
2. Tutustuu demarkaatio-ongelman käsitteeseen ja kykenee kertomaan esimerkkien avulla, miten käsitys tieteellisestä tiedosta on muuttunut tieteenalojen kehittyessä
3. Kykenee kuvailemaan, miten tieteellisen tiedon tuottamisen periaatteet, tutkimustaidot- ja menetelmät liittyvät toisiinsa
4. Osaa kuvailla teorian (mallin) ja käytännön keskinäistä yhteyttä kasvatustieteessä vakiintuneiden paradigmojen näkökulmista.
5. Tuntee hyvän TENK:n määrittelemät ja yliopistojen hyväksymät hyvän tieteellisen käytännön kriteerit
6. Kykenee arvioimaan kasvatustieteille tyypillisiä tutkimuseettisiä kysymyksiä vallitsevien ohjeistusten valossa
  • Teacher
    Lauri Kemppinen