Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää testiteorian perusteet sekä ymmärtää, mitä ominaisuuksia toimivalta testiltä vaaditaan. Tämän pohjalta hän osaa arvioida logopedisten arviointimenetelmien toimivuutta, mm. niiden reliabiliteettia ja validiteettia. Hän oppii, miten faktorianalyysin avulla voidaan arvioida testin rakennetta ja toimivuutta. Hän tutustuu psykometristen tunnuslukujen laskemiseen tietokoneharjoituksissa.
Yllä olevat kurssin osaamistavoitteet liittyvät Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteiden ydinosaamisalueisiin 1. Tiedollinen perusta, tietojenkäsittely ja kriittinen ajattelu, 2. Tutkimus ja alan kehittäminen, ja 5. Arviointi, kliinisen tiedon kokoaminen ja niistä tehtävät johtopäätökset.Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteet löytyvät osoitteesta: https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2022-01/LTDK_logopedia_valmistuvan_puheterapeutin_osaamistavoitteet_fi.pdf
Opiskelija ymmärtää testiteorian perusteet sekä ymmärtää, mitä ominaisuuksia toimivalta testiltä vaaditaan. Tämän pohjalta hän osaa arvioida logopedisten arviointimenetelmien toimivuutta, mm. niiden reliabiliteettia ja validiteettia. Hän oppii, miten faktorianalyysin avulla voidaan arvioida testin rakennetta ja toimivuutta. Hän tutustuu psykometristen tunnuslukujen laskemiseen tietokoneharjoituksissa.
Yllä olevat kurssin osaamistavoitteet liittyvät Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteiden ydinosaamisalueisiin 1. Tiedollinen perusta, tietojenkäsittely ja kriittinen ajattelu, 2. Tutkimus ja alan kehittäminen, ja 5. Arviointi, kliinisen tiedon kokoaminen ja niistä tehtävät johtopäätökset.Valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteet löytyvät osoitteesta: https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2022-01/LTDK_logopedia_valmistuvan_puheterapeutin_osaamistavoitteet_fi.pdf
- Teacher
Anna Kautto