Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Karjula, Emilia & Mahlamäki, Tiina (toim.) (2017) Kurinalaisuutta ja kuvittelua. Näkökulmia luovaan tietokirjoittamiseen

Osaamistavoitteet

Opiskelija hahmottaa faktan ja fiktion eroja ja ymmärtää kirjoittamisen roolin tiedon tuotannossa. Hän tunnistaa tietokirjallisuuden eri lajeja sekä kykenee analysoimaan niiden rakenne- ja tyylipiirteitä. Opiskelijalla on realistinen käsitys tietokirjoittamisen prosessin eri vaiheista. Hän osaa etsiä ja soveltaa taustatietoa niin fiktiota kuin tietotekstiä kirjoittaessaan

Sisältö

Kurssilla tutustutaan luentojen, luettavan aineiston ja tekstianalyysien avulla tiedon rakentumiseen ja välittämiseen liittyviin yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin kysymyksiin sekä tietopohjaisten journalististen ja muiden mediatekstien rakenne- ja tyylipiirteisiin. Kurssin voi toteuttaa eri vuosina yksittäisiä lajeja painottaen, esimerkiksi esseisiin tai kritiikkiin keskittyvänä kurssina.

Suoritustavat

Osallistuminen opetukseen sekä vastuuopettajan määräämät kirjalliset ja suulliset harjoitukset.

Toteutustavat

Luennot, kirjallisuuden lukeminen, harjoitustehtävät, ryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

Karjula, Emilia & Mahlamäki, Tiina (toim.) (2017) Kurinalaisuutta ja kuvittelua. Näkökulmia luovaan tietokirjoittamiseen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit

Opettaja arvioi tunnilla ja kotitehtävinä kirjoitettuja tekstejä, opiskelijan aktiivisuutta, prosessin onnistumista koko matkalta, ei pelkän lopputuloksen näkökulmasta, sekä opiskelijan kykyä antaa ja saada palautetta. Aktiivisuus ilmenee läsnäolona, annettujen tehtävien suorittamisena sekä tuntikeskusteluun ja paneutuneeseen palautteenantoon osallistumisena.


  • Opettaja
    Juha Rautio