Nykykulttuurille ja ns. Web 2.0:lle on ominaista kuluttajien ja tuottajien jaon häilyvyys ja fanien tai käyttäjien osallistuminen kulttuurin tuotantoon ja samalla myös kapitalistiseen arvon tuotantoon, ammattilaisten ja amatöörien rajojen rikkoutuminen ja uusien ryhmien muodostuminen näiden väliin (ns. pro-ams), kulttuurin tuottamisen suurempi hajaantuneisuus ja samalla ns. ”ilmainen työ”. Samalla nämä kehityskulut näkyvät myös aktivismin ja mikrojulkisuuksien tai vastajulkisuuksien tavassa hyödyntää sosiaalista mediaa. Kurssilla tarkastellaan sosiaalisen median käyttöä ja ”käyttäjätuotantoa” sekä taktisen vastarinnan ja vastakulttuurin välineinä että kapitalistisen arvonlisäyksen ja ilmaisen/immateriaalisen työn muotoina. Kurssilla opiskelijat tutustuvat taktisen median ja (vasta)julkison käsitteisiin. Lisäksi opiskelijat oppivat tarkastelemaan sosiaalista mediaa affektiivisen politiikan ja affektiivisten julkisoiden käsitteiden avulla. Kurssilla on opettajan lisäksi vierailevia luennoitsijoita.