Nykykulttuurille ja ns. Web 2.0:lle on ominaista kuluttajien ja
tuottajien jaon häilyvyys ja fanien tai käyttäjien osallistuminen
kulttuurin tuotantoon ja samalla myös kapitalistiseen arvon tuotantoon,
ammattilaisten ja amatöörien rajojen rikkoutuminen ja uusien ryhmien
muodostuminen näiden väliin (ns. pro-ams), kulttuurin tuottamisen
suurempi hajaantuneisuus ja samalla ns. ”ilmainen työ”. Samalla nämä
kehityskulut näkyvät myös aktivismin ja mikrojulkisuuksien tai
vastajulkisuuksien tavassa hyödyntää sosiaalista mediaa. Kurssilla
tarkastellaan sosiaalisen median käyttöä ja ”käyttäjätuotantoa” sekä
taktisen vastarinnan ja vastakulttuurin välineinä että kapitalistisen
arvonlisäyksen ja ilmaisen/immateriaalisen työn muotoina. Kurssilla
opiskelijat tutustuvat taktisen median ja (vasta)julkison käsitteisiin.
Lisäksi opiskelijat oppivat tarkastelemaan sosiaalista mediaa
affektiivisen politiikan ja affektiivisten julkisoiden käsitteiden
avulla. Kurssilla on opettajan lisäksi vierailevia luennoitsijoita.
- Teacher: Valo Vähäpassi