Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on oppia tunnistamaan, mitä yhteiskunnallisia ilmiöitä voidaan kulutuksen ja eri kulttuurien tutkimuksella lähestyä. Kurssin jälkeen opiskelija ymmärtää miten erilaiset makukysymykset kytkeytyvät erilaisiin yhteiskunnallisiin hierarkiohin, ja osaa tulkita erilaisiin kulttuureihin liittyviä asenteita ja niistä kumpuavaa eriarvoisuutta. Virallisten oppimistavoitteiden lisäksi kurssin tavoitteena on taloussosiologisen identiteetin vahvistaminen, opetella itselle epäluontevien tilanteiden hallintaa, altistaa itseään epämukavuudelle ja kehittää omaa esiintyjäminäänsä. Ja pitää hauskaa!
- Opettaja
Erica Åberg
- Opettaja
Arttu Saarinen
Opintojakso syventää opiskelijan ymmärrystä kulutuskulttuurista. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa analysoida kulutukseen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä talous- ja kulutussosiologisesta viitekehyksestä käsin.
Kurssilla käsitellään mm. sosiaalitieteellisiä kulutustutkimusmenetelmiä, kulutuksen sosiaalisia jakolinjoja, kulutuksen digitalisoitumista sekä kestävää kulutusta.
- Opettaja
Erica Åberg
Opiskelija oppii kyselytutkimusaineiston käsittelyyn liittyviä teorioita ja tekniikoita. Sen lisäksi opiskelija ymmärtää kyselytutkimusten käytäntöjen sovellettavuuden akateemisen tutkimuksen ulkopuolella.
- Opettaja
Anna Grahn
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee projektiluonteisen työskentelyn vaiheet ja projektin läpiviemisen edellytykset. Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää, kuinka taloussosiologian ja yleisen sosiologian opintoja sovelletaan käytännön työelämässä. Lisäksi opiskelija oppii tunnistamaan ja tekemään näkyväksi (talous)sosiologisen osaamisen merkityksen työmarkkinoilla.
- Opettaja
Erica Åberg
Kurssilla syvennetään tiettyyn vuosittain vaihtuvaan taloussosiologiseen erityisalaan. Kurssilla on kolmenlaisia osaamistavoitteita.
1. Sisällölliset: syvennetään tiettyyn vuosittain vaihtuvaan erityisalaan. Kunkin vuoden teema valitaan yhdessä opiskelijoiden kanssa ennen kurssin alkua. Koska kyseessä syventävien opintojen kurssi, teeman tulee olla riittävän spesifi, jotta oppimisen vaatimustaso on riittävän korkealla.
2. Vuorovaikutukselliset: kurssilla opiskellaan ennen kaikkea erilaisten dialogisten lähestymistapojen avulla. Opiskelijat pääsevät siis keskustelemaan, väittelemään ja esiintymään.
3. Opetukselliset: kurssilla opiskelijat opettelevat muiden opettamista.
- Opettaja
Arttu Saarinen
Tavoitteet
Seminaarin kuluessa opiskelija esittää pro gradu -tutkielmansa tutkimussuunnitelman ja keskittyy tutkimusongelman asettamiseen, teoreettisen viitekehyksen laatimiseen sekä empiirisen tutkimusasetelman hahmottamiseen. Lisäksi seminaarissa kiinnitetään huomiota tutkimuksen yleistajuiseen viestimiseen, tieteelliseen keskusteluun ja esiintymisen harjoittelemiseen.
- Opettaja
Erica Åberg
- Opettaja
Pekka Räsänen
- Opettaja
Arttu Saarinen