Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on oppinut kiinan äänteisiin liittyvää perustietoa ja osaa tuottaa ja erottaa kiinan kielen äänteitä ja tooneja. Opiskelija osaa ääntää pinyin -tarkekirjoitusta ja analysoida omaa ääntämistään. Opiskelija tuntee kiinan kielen toonivaihtelun perussäännöt ja on tietoinen standardikielen ja paikallismurteiden eroista. Opiskelija oppii vastaanottamaan ja antamaan vertaispalautetta omasta ääntämisestään.
  • Opettaja
    Hanna Holttinen
Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tuottaa kiinan kielen perusäänteitä, tooneja ja tietää kirjoitusmerkkien kirjoitussäännöt. Opiskelija osaa yksinkertaisia perusilmauksia ja tuntee perussanastoa. Opiskelija osaa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä ja kuvata lyhyesti itseään tai lähipiiriään suullisesti. Opiskelija ymmärtää ja tunnistaa tuttuja merkkejä ja ilmauksia tekstissä ja osaa kirjoittaa kiinalaisia kirjoitusmerkkiä käsin ja/tai tietokoneella. Opiskelija harjoittelee tuottamaan kiinankielistä tekstiä tekstinkäsittelyohjelmilla.
  • Opettaja
    Hanna Holttinen
Tavoitteet

Opintojakson aikana opiskelija hankkii perustiedot kiinan kielen historiasta, rakenteesta ja luokittelusta. Opiskelija omaksuu standardikiinaan (mandariini) liittyvää yleistietoa. Opiskelija tutustuu myös muihin Kiinassa käytettyihin kieliin. Opiskelija tuntee kielten luokitusperiaatteita, tiedostaa typologian ja erilaisen ortografian luomat haasteet ja tuntee Kiinassa puhuttujen kielten historiaa ja nykytilannetta sekä tiedostaa kiinan kielen aseman Aasiassa ja maailmalla. Opintojakson suoritettuaan opiskelija pystyy analysoimaan kieltä ja sen ilmiöitä kielitieteellisestä näkökulmasta. Opiskelija oppii muistiinpanojen tekemistä, apuvälineiden käyttöä (esim. Moodle-alusta) sekä ryhmätyöskentelyä.
  • Opettaja
    Hanna Holttinen
Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää kiinalaista vuorovaikutusta ja viestintää yhteiskunnallisen ja kulttuurisen kontekstin kautta. Opiskelija tuntee kielellisen viestinnän, vuorovaikutuksellisen sosiolingvistiikan ja keskustelunanalyysin tutkimuksen teoreettisia lähestymistapoja ja menetelmiä sekä kulttuurienvälisen viestinnän peruskäsitteitä. Opiskelija osaa analysoida viestinnän merkitystä yhteiskunnallisen vaikuttamisen muodoissa ja rakenteissa. Opiskelija osaa tehdä yhteenvetoja laajoista asiakokonaisuuksista ja esityksiä niiden pohjalta.
  • Opettaja
    Jiaqi Guo
Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee kielipolitiikan ja kielisuunnittelun peruskäsitteet ja on perehtynyt kiinan kielen kielialueen ongelmanasetteluihin ja tuntee kiinalaisalueiden kielipolitiikkaa määrittäviä käsitteitä. Opiskelija on tutustunut kiinan kielen reformeihin ja niiden taustoihin sekä kielipolitiikan vaikutuksiin ja ilmiöihin yhteiskunnassa. Opiskelija harjaantuu jäsentämään laajoja asiakokonaisuuksia ja kehittää analysointitaitojaan.
  • Opettaja
    Jiaqi Guo
Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on tutustunut kielellisen vaihtelun ilmenemiseen ja syihin kiinan kielessä. Opiskelija on syventänyt tietojaan kiinan kielen murteissa Kiinan kansantasavallassa ja sen ulkopuolella ja tuntee suurimmat murrealueet. Opiskelija on tietoinen kiinan kielen murteiden luokittelusta ja kielipolitiikasta. Opiskelija tuntee sosiolingvistiikan peruskäsitteitä ja osaa hyödyntää niitä kielellisen vaihtelun analysoinnissa. Opiskelija kehittää tiedonhaku- ja esiintymistaitojaan.
  • Opettaja
    Jiaqi Guo
Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kertoa tutuista asioista ja selviytyy arkipäivän vuorovaikutustilanteista ja tuottaa selkeää puhetta. Opiskelija pystyy lukemaan ja ymmärtämään erilaisia tekstejä ja tunnistaa noin 1500 merkkiä, sanaa tai ilmausta. Opiskelija pystyy kirjoittamaan selkeitä, yksityiskohtia sisältäviä tekstejä. Opiskelija osaa rytmittää opiskeluaan ja arvioida omaa kehittymistään. Intensiivisellä opintojaksolla piskelija oppii aikatauluttamaan aktiivisesti omaa työskentelyään voidakseen noudattaa annettuja palautuspäivämääriä.
  • Opettaja
    Jiaqi Guo
Tavoitteet

Opiskelija hallitsee tieteellisen kirjoittamisen perusteet ja osaa soveltaa niitä omassa tutkielmassaan. Tutkielmatyötä tehdessä opiskelija perehtyy tutkimuksen teon eri vaiheisiin: tutkimusaiheen sekä aineiston ja metodin valintaan, tiedonhankintaan, lähteiden käyttöön, analyysiin ja tulkintaan sekä kirjoittamiseen tieteellisiä konventioita noudattaen. Opiskelija oppii viitteidenhallintaa ja hallitsee esitystekniikan käytön. Hän osaa käyttää laskentataulukkoja ja hallitsee tekstinkäsittelyohjelmien ja valmiiden tiedostopohjien käytön. Opiskelija harjaantuu osallistumaan tieteelliseen keskusteluun ja seminaarityöskentelyyn sekä osaa pitää tieteellisen esitelmän omasta tutkimusaiheestaan.
  • Instructor
    Jiaqi Guo