Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tuottaa kiinan kielen perusäänteitä, tooneja ja tietää kirjoitusmerkkien kirjoitussäännöt. Opiskelija osaa yksinkertaisia perusilmauksia ja tuntee perussanastoa. Opiskelija osaa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä ja kuvata lyhyesti itseään tai lähipiiriään suullisesti. Opiskelija ymmärtää ja tunnistaa tuttuja merkkejä ja ilmauksia tekstissä ja osaa kirjoittaa kiinalaisia kirjoitusmerkkiä käsin ja/tai tietokoneella. Opiskelija harjoittelee tuottamaan kiinankielistä tekstiä tekstinkäsittelyohjelmilla.
  • Teacher: Hanna Holttinen
Tavoitteet

Opintojakson aikana opiskelija hankkii perustiedot kiinan kielen historiasta, rakenteesta ja luokittelusta. Opiskelija omaksuu standardikiinaan (mandariini) liittyvää yleistietoa. Opiskelija tutustuu myös muihin Kiinassa käytettyihin kieliin. Opiskelija tuntee kielten luokitusperiaatteita, tiedostaa typologian ja erilaisen ortografian luomat haasteet ja tuntee Kiinassa puhuttujen kielten historiaa ja nykytilannetta sekä tiedostaa kiinan kielen aseman Aasiassa ja maailmalla. Opintojakson suoritettuaan opiskelija pystyy analysoimaan kieltä ja sen ilmiöitä kielitieteellisestä näkökulmasta. Opiskelija oppii muistiinpanojen tekemistä, apuvälineiden käyttöä (esim. Moodle-alusta) sekä ryhmätyöskentelyä.
  • Teacher: Hanna Holttinen
Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää kiinalaista vuorovaikutusta ja viestintää yhteiskunnallisen ja kulttuurisen kontekstin kautta. Opiskelija tuntee kielellisen viestinnän, vuorovaikutuksellisen sosiolingvistiikan ja keskustelunanalyysin tutkimuksen teoreettisia lähestymistapoja ja menetelmiä sekä kulttuurienvälisen viestinnän peruskäsitteitä. Opiskelija osaa analysoida viestinnän merkitystä yhteiskunnallisen vaikuttamisen muodoissa ja rakenteissa. Opiskelija osaa tehdä yhteenvetoja laajoista asiakokonaisuuksista ja esityksiä niiden pohjalta.
  • Teacher: Jiaqi Guo
Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee kielipolitiikan ja kielisuunnittelun peruskäsitteet ja on perehtynyt kiinan kielen kielialueen ongelmanasetteluihin ja tuntee kiinalaisalueiden kielipolitiikkaa määrittäviä käsitteitä. Opiskelija on tutustunut kiinan kielen reformeihin ja niiden taustoihin sekä kielipolitiikan vaikutuksiin ja ilmiöihin yhteiskunnassa. Opiskelija harjaantuu jäsentämään laajoja asiakokonaisuuksia ja kehittää analysointitaitojaan.
  • Teacher: Jiaqi Guo