Tavoitteet

Opiskelija on harjaantunut tulkitsemaan taideteoksia ja visuaalista kulttuuria. Hän hahmottaa teorian ja metodologian merkityksen, osaa soveltaa erilaisia näkökulmia sekä hallitsee analyyttisen kirjallisen esittämisen. Opiskelija on kehittänyt projekti- ja vuorovaikutustaitojaan.
  • Lärare
    Johanna Frigård
Tavoitteet

Opiskelija hahmottaa yleiskuvan maailman taiteen historiasta. Hänellä on keskeisimpien taiteen alueiden ja kausien sekä taiteilijoiden ja teosten perustuntemus. Hän on saanut kokemusta tiedollisten näkökulmien yhdistämisestä sekä laajojen kokonaisuuksien ja suuntaviivojen hahmottamisesta. Jakso luo tiedollista ja käsitteellistä perustaa taidehistorian työtehtävissä toimimiselle.
  • Lärare
    Katve-Kaisa Kontturi
Tavoitteet

Opiskelija tuntee Suomen taiteen pääasialliset vaiheet ja sen kulttuuriset ja historiallis-maantieteelliset sekä yhteiskunnalliset kontekstit keskiajalta nykypäivään ulottuvalla ajanjaksolla. Hänellä on tärkeimpien taiteilijoiden ja teosten perustuntemus. Jakso luo tiedollista ja käsitteellistä perustaa taidehistorian työtehtävissä toimimiselle.
Tavoitteet

Opiskelija hallitsee eurooppalaisten museoinstituutioiden ja taiteen esittämisen käytäntöjen historian pääpiirteet. Hän tuntee instituutiokriittisen keskustelun historiaa ja nykytilaa ja osaa analysoida kriittisesti erilaisia taiteen esittämisen käytäntöjä. Opiskelija on tutustunut taidehistorian alan työkenttään ja sen toimintatapoihin.
  • Lärare
    Katve-Kaisa Kontturi

Kurssilla perehdytään kurssilukemiston ja luentojen avulla erilaisiin tapoihin lähestyä analyyttisesti sukupuolta taidehistorian alalla 1970-luvulta nykypäivään. Pääpaino esimerkeissä on 1800-luvun lopulta nykyilmiöihin ulottuvassa empiriassa.

  • Lärare
    Tutta Palin