Esittämisen tutkimuksen seminaari, 5 op
(A4.a./S1.a., A5.a./S2.a., A5.b./S2.b., A5.f./S2.f., P2. tai sop.muk.)

Aika: III-IV periodi, maanantaisin 14-16 alkaen 9.1.2017

Paikka: Salonki, Sirkkala

Sisältö: Seminaarissa tutustutaan esittämisen tutkimuksen suuntauksiin. Näkökulma on monigenreinen ja -tieteinen. Seminaari alkaa elävän esityksen tutkimukseen liittyvien erityiskysymysten tarkastelulla. Tämän jälkeen käsiteltäviin aiheisiin kuuluvat mm. improvisaatio, virtuoosisuus, kehollisuus ja vuorovaikutuksellisuus musiikkiesityksessä. Opiskelija laatii seminaarin edetessä yhden referaatin oheislukemistosta valitsemastaan tekstistä sekä pienimuotoisen harjoitustyön/esseen. Opiskelijoiden omat, aiheeseen liittyvät intressit tulevat näin ollen vaikuttamaan seminaarin lopullisiin painopistealueisiin.

Suoritustapa: Seminaarityöskentely ja siihen liittyvä oheiskirjallisuus, referaatti ja harjoitustyö/essee (n. 10-15 s.).
Harjoitustyö/essee voi pitää sisällään esimerkiksi elävän esitystilanteen observointia ja analysointia, äänitteen/videon pohjalta tehtävää esitysanalyysia tai oman muusikkouden reflektointia muusikko-tutkijan näkökulmasta.

Opiskelija voi halutessaan kirjoittaa suppeamman esseen, mikä vaikuttaa kurssista saatavaan opintopistemäärään.

Huom: Harjoitustyön/esseen aihe (vapaavalintainen) saattaa vaikuttaa siihen, mihin opintosuunnitelman kohtaan kurssista on mahdollista saada suoritusmerkintä. Tämä kannattaa pitää mielessä ainakin siinä tapauksessa, että opiskelija haluaa suoritusmerkinnän joko kohtaan A5.a./S2.a. (Populaarimusiikin tutkimus) tai A5.b./S2.b. (Klassisen musiikin tutkimus).

Vastuuopettaja: Marjaana Virtanen

Opetus: 9.1.-24.4.2017

Arviointi: 0-5

Ilmoittautuminen: Sähköpostitse opettajalle (maorvi@utu.fi). Kurssille otetaan enintään 15 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä (pääaineopiskelijat etusijalla).

Ohjelma (alustava):
- 9.1: Esittämisen tutkimus: johdanto
- 16.1: Elävän esityksen tutkimuksen erityiskysymyksiä I: aineiston keruu ja dokumentointi
- 23.1: Elävän esityksen tutkimuksen erityiskysymyksiä II: analyysi
- 30.1: Improvisaatio ja virtuoosisuus
- 6.2: Referaatit I (keskustelua oheislukemistosta)
- 13.2: Kehollisuus ja soittoeleet
- 20.2: Referaatit II
[opetusvapaa viikko]
 - 6.3: Musiikkiesityksen vuorovaikutuksellisuus
- 13.3.-24.4: Harjoitustyöaiheiden käsittelyä: töiden ohjattua laatimista ja keskustelua aiheista