A4A, S1A MUSIIKKIANALYYSIN JA TULKINNAN NÄKÖKULMIA, 5-10 OP

Periodit III ja IV, Hovi alkaen 14.1.

Vastuuopettaja: John Richardson (john.richardson@utu.fi)

Opettajat: 

Esa Lilja (esa.lilja@gmail.com)

Laura Wahlfors (laura.wahlfors@uniarts.fi) 

Tuomas Auvinen (tuomas.a.auvinen@utu.fi)

Moodle avain: musanalyysi

Kurssi koostuu kolmesta osakurssista, joiden tarkoitus on antaa toisiaan tukevia näkökulmia musiikin analyysista ja tulkinnasta historiassa sekä nykyisessä yhteiskunnassa. Metodit ovat yhtä lailla soveltavissa sekä länsimaiseen klassiseen musiikkiin että populaarimusiikkiin. Opiskelijan pitää suorittaa vähintään kaksi osakurssia: 1 Johdatus musiikkianalyysiin, 2) musiikkihermeneutiikan lyhytkurssi, ja 3) Analyzing Music Production (opetuskieli englanti). Opiskelija saa koota joko 5 tai 10 op kokonaisuuksia yhdistelmällä 2-3 osakursseja eri tavoilla. Lisätietoja alapuolella:

Vaihtoehto 1: 5 op.Osallistuminen kaikkien kolmen osien luentoihin (1, 2, 3), kevyitä tehtäviä sekä opetuksen aikana että kotona 

Vaihtoehto 2: 5 op.Osallistuminen kahden kurssin osien luentoihin (1+2 tai 2+3 tai 1+3), kevyitä ja myös vaativampia tehtäviä molemmissa

Vaihtoehto 3: 10 op.Osallistuminen kaikkien kolmen osien luentoihin (1, 2, 3), kevyitä ja myös vaativampia tehtäviä kaikissa

Opiskelijat, jotka suorittavat sekä Tuomas Auvisen vetämät kurssit Analyzing Music Production että The Cultural Study of Music Production tekevät jälkimmäisessä ylimääräisen tehtävän, siitä syystä että niissä on kolme yhteistä luentoa. 

Osa 1) Johdatus musiikkianalyysiin  (HUOM! Tämän osan suorittamiseen musiikin lukutaito on suositeltava. Painotus on populaarimusiikissa.) Opettaja: Esa Lilja, Periodi III Kurssilla opiskelija tutustuu joihinkin populaarimusiikin analyysin lähtökohtiin, kuten harmonia, melodia (mukaan lukien moodit ja molli/duuri-tonaaliteetti), rytmi, muoto ja sovittaminen. Opiskelija oppii eri populaarimusiikin tyyleistä ja genreistä analyyttisestä näkökulmasta. Kurssin tavoitteena on myös kyseenalaistaa vakiintuneita rajoja ”korkean ja matalan” välillä osoittamalla yhteisiä piirteitä ja sukujuuria populaari- ja taidemusiikin perinteissä.

Luentoajat Hovissa (HUOM! Epäsäännölliset ajat) 

15.1, 12-14

22.1, 13-16

29.1, 13-16

Osa 2) Miten musiikki merkitsee: musiikkihermeneutiikan lyhytkurssi (HUOM! Painotus on klassisessa musiikissa. Musiikin lukutaito ei välttämätöntä mutta hyödyllinen.) Opettaja: Laura Wahlfors, Periodi III. Kurssilla tutustutaan kulttuurisen musiikintutkimuksen kehyksessä siihen, miten musiikki muodostaa merkityksiä ja miten näitä merkityksiä tuotetaan musiikin tulkinnassa. Opiskelija tutustuu joihinkin musiikkihermeneutiikan menetelmiin ja pääsee harjoittelemaan musiikin lähilukua ja musiikista kirjoittamista niiden avulla. Käsiteltävä materiaali rajautuu nk. klassiseen musiikkiin, mutta kurssilta voi saada eväitä muidenkin musiikin lajien tulkintaan.

Luentoajat Hovissa (HUOM! Epäsäännölliset ajat) 

TI 5.2. klo 14-16 (HUOM!)
TI 12.2. klo 13-16

TI 19.2. EI LUENTOA
TI 26.2. klo 13-16
 

Osa 3) Analyzing Music Production (NOTE! Language of instruction is English. Does not require music reading skills. The lectures also form part of the course Cultural Study of Music Production course. Students taking both courses will be given an additional assignment as part of the music analysis course) Opettaja: Tuomas Auvinen, Periodi IV. Course description: Students will explore the relationship between music technology and recorded music. They will learn how to analyze music from the perspective of music technologies and their influence on sound in musical records. Furthermore, they will learn to make interpretations of cultural meanings that uses of music technology inform in the production of music. Learning outcomes: Students will have basic knowledge on how technology influences musical sound. Student will comprehend basic concepts regarding music technology and possess basic skills on how to undertake an analysis or musical close reading/listening of a recording. Students will also have a broadened their understanding on the relationship between the cultural meanings of recorded musical sound and music production technologies.

Luentoajat Hovissa 

TI 19.3. klo 12-14
TI 26.3. klo 12-14
TI 2.4. klo 12-14