MA032056 MA11 Markkinoinnin strateginen johtaminen, 5 op

 

Osaamistavoitteet ja sisältö

Osaamistavoitteet: Opintojakson käytyään opiskelijalla on ymmärrys markkinoinnin johtamisen kentästä ja siihen liittyvistä strategisista kysymyksistä. Opintojakson jälkeen opiskelija hahmottaa markkinointipäätösten ja yrityksen strategisten valintojen kytköksen. Opiskelija osaa analysoida ja tuottaa tietoa yrityksen markkinointiympäristöstä, kilpailijoista, asiakkaista ja keskeisistä sidosryhmistä ja tehdä tähän perustuvat markkinointipäätökset.

Sisältö: Opintojaksossa perehdytään markkinoinnin strategiseen johtamiseen kirjallisuuden, luentojen (myös vierailuluennot), luentopäiväkirjojen ja markkinoinnin erityyppisiin painotuksiin liittyvän reflektiotehtävän avulla (ryhmätyö).

Toteutustapa & vaatimukset

Opintojakso järjestetään tänä vuonna osaksi luentosalissa (Lähitapiola-sali), osaksi Zoomissa tiistaisin ja torstaisin klo 12.15-13.45 (1. periodi).

Kurssi koostuu luennoista, kurssikirjallisuudesta ja oheislukemistoista. Verkkoluennot ja slidesetit tulevat tallennettuina kurssin Moodle-sivulle. Moodle-sivu avataan lauantaina 7.9.2024 (linkki ja kurssiavain toimitetaan sähköpostitse).

Opintojakson läpäiseminen edellyttää kirjallisen tentin (Exam) sekä ryhmätyön hyväksyttyä suorittamista.
  • Kirjallinen tentti (arvostelu: 0-5)
  • Kysymykset luennoista (slidet + videotallenteet), kurssikirjasta ja lisälukemistoista.
  • 6 kysymystä/miniesseet ja käsitemäärittelyt.
  • 6 pistettä/kysymys, yht. 36 pistettä. Bonuspisteitä tenttiin on mahdollisuus saada vierailuluentojen lyhyistä luentopäiväkirjoista (1 pistettä/päiväkirja). Ohjeet luentopäiväkirjan laatimiseen tulevat ennen vierailuluentoa/-luentoja.
  • Lista kysymyksistä tulee kurssin Moodle-sivulle viimeistään 27.9.2024. Kaksi kaikille samaa kysymystä, loput kysymykset (4 kpl) Exam arpoo.
  • Tentti on tehtävissä Examissa 14.10.2024 – 30.11.2024. Uusintamahdollisuudet helmikuussa ja toukokuussa 2024.
Ryhmätyö (arvostelu: hylätty/hyväksytty, huolellisesti tehdyllä työllä on mahdollisuus saada 2 bonuspistettä tenttiin)
  • 5-6 hengen ryhmät, ryhmäjako tulee kurssin Moodle-sivulle viimeistään 29.9.2023
  • Työssä arvioidaan kolmen vähän erityyppisen yrityksen markkinoinnin johtamisen luonnetta. Ryhmätyön ohjeet ja materiaalit laitetaan kurssin Moodle-sivulle viimeistään 27.9.2024.
  • Ryhmätyön viimeinen palautuspäivä 27.10.2024 (palautetaan kurssin Moodle-sivulle).

  • Opettaja
    Rami Olkkonen