MA033032 MAS40 Katseet ja niiden kohteet: Markkinoinnin keskeiset teorianäkökulmat
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle valmiudet ymmärtää ja kuvata markkinoinnin oppi- ja tutkimuskentän keskeisiä osa-alueita ja ajattelutapoja sekä kehittää hänen kokonaiskäsitystään markkinoinnista niin teoreettisesta, metodologisesta kuin käytännöllisestäkin näkökulmasta. Kurssilla paitsi luodaan yleiskatsaus markkinoinnin olennaisiin teoreettisiin lähestymistapoihin myös keskustellaan niistä ja arvioidaan niitä (myös kriittisesti).
Sisältö
Kohde (tässä: markkinoinnin käytännön ilmiökenttä) on eri asia kuin siihen kohdistuva katse (tässä: jokin markkinoinnin teorianäkökulma), ts. markkinoinnin todellisuus on eri asia kuin siitä jonkin teorianäkökulman kautta saatava tieto. Tieteellisessä tutkimuksessa on kyse kohteeseen (tässä: markkinointiin) liittyvän tiedon näkökulmasidonnaisesta tavoittelusta, mikä ei kuitenkaan tapahdu kohdetta suoraan jäljentäen. Kun tutkimuskohteesta (markkinoinnin ilmiökentästä) puhutaan 'markkinoinnin johtamisena', 'strategisena markkinointina', 'B2B-markkinointina', 'suhteina ja verkostoina', 'palvelujen markkinointina' tai 'kuluttajakäyttäytymisenä', sanotaan, että noudatetaan tiettyjä kyseisiin tutkimusnäkökulmiin sitoutuneita puhetapoja (diskursseja). Kyse ei ole siis markkinointiobjektien jäljittelystä, vaan aina jostakin teoreettisesta positiosta ja näkökulmasta tapahtuvasta markkinointitodellisuutta koskevien kuvausten, selitysten tai ymmärrysten konstruoimisesta ja rekonstruoimisesta.
Opintojaksolla perehdytään tieteellisen tiedon tuottamisen periaatteisiin ja tieteenfilosofisiin lähtökohtiin markkinoinnin tieteenalan näkökulmasta. Opintojaksolla tarkastellaan luentojen, kirjallisuuden/artikkeleiden ja ryhmäesitysten kautta markkinoinnin keskeisiä teorianäkökulmia/koulukuntia ja pohditaan niiden keskeispiirteitä ja -oletuksia tutkimuksen, käytännön ja metodologian kannalta. Opintojaksossa keskustellaan myös tieteellisen kontribuution ja käytännöllisen relevanssin osittain riitasointuisista käsitteistä.
Suoritustavat
Luennot, ryhmätyöt, seminaariesitykset ja tentti 2024-2027.
Oppimateriaalit
- Baker, M. J., & Saren, M. (Eds.). (2016). Marketing theory: a student text. Sage.
- Luennoitsijan ilmoittamat artikkelit.
Esitietovaatimukset
Aikaisemmat markkinoinnin opinnot (sekä KTK- että KTM-tasolta) tukevat huomattavasti kurssin suorittamista.
Arviointikriteerit
Arvosana (0-5) perustuu ryhmätyön ja esityksen tarkkuuteen, kattavuuteen ja rakenteen selkeyteen/johdonmukaisuuteen (60%) sekä tenttiin (40%).
Vastuuhenkilöt
Rami Olkkonen
- Opettaja
Rami Olkkonen