Opetuksen ja oppimisen perusteet (7 op)
Vastuuhenkilöt: ROKL: professori Jukka Husu
Tavoitteet: Opintojaksolla perehdytään opetuksen ja oppimisen peruskäsitteisiin, opetuksen ja oppimisen teorian ja käytännön perussisältöihin ja suhteisiin sekä ohjataan itsenäisen tutkimuspohjaisen pedagogisen ajattelun harjoittamiseen.
Sisältö:
- kouluopetus ja -oppiminen suunnitelmallisena ja tavoitteellisena toiminta: opetussuunnitelman eri tasot, niiden ohjaama toiminta ja sen kehittäminen
- opettaminen, opiskelu ja oppiminen koulukontekstissa: teoreettiset ja käytännölliset tarkastelut
- opetuksen, opiskelun ja oppimisen yksilöllistäminen ja erilaisuuden huomioiminen opetus moraalisena toimintana
Opetuksen toteutustavat : Luento-opetus (16 h). Opintojakson puitteissa tapahtuva ryhmätyöskentely (2 työskentelykertaa, 8 h), jonka pohjalta laaditaan kaksi omaa tietoa, toimintaa ja kokemuksia tarkastelevaa raporttia kurssikirjallisuutta apuna käyttäen (oppimateriaalit 4 ja 5). Opiskelijoiden muodostamat lukupiirit (kurssikirjallisuuteen perehtyminen); Itsenäinen työskentely (160 h, luento- ja kirjallisuuskuulustelu).
Vaadittavat opintosuoritukset: kurssiraportit (2 kpl), kertauskuulustelu ja kirjatentti
Arviointi: Numerolla 1-5
Suositeltu suoritusajankohta: 1. vuoden syksy
Suositellun suoritusajankohdan lisätiedot: 1. periodi
Oppimateriaalit: Tentittävä kirjallisuus:
- Uusikylä, K. & Atjonen, P. (2007). Didaktiikan perusteet. Helsinki: WSOY
- Kumpulainen, K., Krokfors, L., Lipponen, L. et al. (2009). Oppimisen sillat. Kohti osallistavia oppimisympäristöjä. Helsinki: CICERO Learning. Helsingin yliopisto.
- Atjonen, P. (2007) Hyvä, paha arviointi. Helsinki: Tammi.
- Mayer, H. (2007). Didactics, sense making, and educational experience. European Educational Research Journal, 6(2), 161-173. (kurssiraportti)
- Labaree, D. (2000). On the Nature of Teaching and Teacher Education: Difficult Practices That Look Easy. Journal of Teacher Education, 51(3), 228-233. (kurssiraportti)